Goodyear welted


Jak powstają buty Meka szyte tradycyjną metodą Goodyear welted?


Początki systemu Goodyear Welted sięgają pierwszej połowy XIX wieku i do tej pory uznawana jest ona za najlepszą metodę szycia klasycznego obuwia męskiego. Tylko najbardziej renomowane firmy obuwnicze na świecie mogą poszczycić się specjalistycznymi maszynami i pracownikami wyszkolonymi w technologii szycia ramowego.

Cała obróbka (ponad 30 operacji) wykonywana jest ręcznie, co wymaga niezwykłej precyzji, umiejętności i wręcz artystycznego zmysłu pracowników. Unikalność metody opiera się na wszywaniu pasa skórzanego tzw. ramy, który łączy cholewkę z podeszwą. W odróżnieniu od klejonej, szyta podeszwa jest znacznie bardziej trwała. Zastosowanie najwyższej jakości naturalnych materiałów, czyli garbowanej roślinnie skóry i zmielonego korka, sprawia, że obuwie wykonane w tej technologii wyróżnia się niezwykłym komfortem użytkowania. Dostosowuje się do kształtu stopy i sposobu chodzenia właściciela, a także absorbuje wilgoć i oddycha. Obuwie wykonane w systemie Goodyear Welted to jednak przede wszystkim wyznacznik elegancji i dobrego stylu, na które składa się zamiłowanie do produktów najwyższej jakości oraz kunsztu ludzkich rąk.   


Najważniejsze etapy szycia podeszwy metodą ramową:









OBCINANIE NADDATKÓW


Po zszyciu, cholewka wraz z podpodeszwą jest nakładana i ćwiekowana na kopyto, aby następnie trafić w ręce rzemieślników wyspecjalizowanych w technologii Goodyear Welted. Pierwszą czynnością, którą wykonują jest obcięcie naddatków skóry i wyjęcie ćwieków. Stosowana w butach Meka podpodeszwa jest wykonana z naturalnej, garbowanej tradycyjnym sposobem bez chemii (Vegetable Leather) skóry o grubości 5 mm, która dopasowuje się do kształtu stopy.








PRZYSZYWANIE RAMY

 

Unikalność metody Goodyear Welted opiera się na specjalnej technice przyszywania podeszwy za pomocą ramy, czyli pasa wysokiej jakości skóry okalającej cholewkę. W pierwszej kolejności rama przyszywana jest do cholewki i podpodeszwy za pomocą maszyny wyposażonej w specjalną zakrzywioną igłę. Aby było to możliwe podpodeszwa wcześniej jest nacinana, co tworzy w niej tzw. wargę, po której prowadzony jest szew.  

















OBRÓBKA RAMY


Przyszyta do cholewki rama jest następnie obrabiana na specjalnych maszynach, które ściągają wszystkie naprężenia z otoku i nadają mu właściwy kształt. W zależności od modelu dobierane są różne otoki np. ryflowane.

















WYPEŁNIENIE

Przestrzeń między podpodeszwą a podeszwą wypełniana jest mielonym korkiem ze spoiwem w postaci naturalnego mleczka kauczukowego, a także dodatkowo usztywniana drewnianym wzmocnieniem. Dzięki temu but idealnie dopasowuje się do kształtu stopy oraz zapewnia jej optymalną amortyzację. Materiały te pozwalają skórze oddychać, a także są naturalnym izolatorem.




















MOCOWANIE PODESZWY

 

Przygotowana wcześniej podeszwa jest wstępnie przyklejana, co ma za zadanie ułatwić proces szycia. Następnie pracownik za pomocą wałków zespala ramę (otok) z podeszwą.   



















PRZYSZYWANIE PODESZWY


Nadszedł czas jeden z najważniejszych i wymagających największej precyzji etapów, czyli przyszycie podeszwy do ramy. Pracownik prowadzi igłę w ten sposób, by szew przechodził przez podeszwę i ramę, lecz nie cholewkę. W trakcie szycia górna nić nasączana jest gorącym woskiem, dolna zaś olejowana, co dodatkowo impregnuje buta i nie pozwala przeniknąć wilgoci przez podeszwę.  




















STABILIZACJA BUTA


Kolejnym krokiem jest stabilizacja buta przy wykorzystaniu specjalistycznej maszyny. Etap ten ma na celu równomiernie rozłożenie wypełnienia korkowe między podeszwą a podpodeszwą i prawidłowe wyważenie buta.



















MOCOWANIE OBCASA

 

Do gotowego już pod względem konstrukcyjnym buta przytwierdzany jest obcas. Obcasy stosowane w obuwiu Meka są ręcznie wyrabiane w naszej fabryce z klejonych elementów z wysokiej jakości skóry. Wykonywane jest również delikatne ścięcie rogu obcasa, czyli tzw. Gentleman’s Corner.




















FREZOWANIE PODESZWY

 

Podczas ostatecznej obróbki glazowane i frezowane są brzegi podeszwy. Jest to ręczna praca wymagająca olbrzymiej wprawy i precyzji. Na tym etapie w zależności od modelu mogą być wykonywane także ozdobne frezy.

















DOPRACOWYWANIE DETALI

 

Ostatnim etapem są prace wykończeniowe, podczas których  podeszwa jest impregnowana, polerowana, a w zależności od modelu także ręcznie malowana. Podczas tych zabiegów but uzyskuje swój ostateczny sznyt.