Technologia
Goodyear Welted
Naszą pasją są buty, a ambicją tworzenie obuwia najwyższej klasy. Dlatego każda poszczególna para od początku do końca powstaje w naszej fabryce, co zapewnia nam pełną pieczę nad każdym etapem jej powstawania.
Cholewka
wykonana zawsze z naturalnej skóry garbowanej metodą roślinną, co podwyższa funkcje zdrowotne buta
Podpodeszwa
wykonana z naturalnej skóry juchtowej, garbowana tradycyjną metodą roślinna, o grubości 5 mm (co jest wyznacznikiem i niezbędnym elementem tradycyjnej metody Goodyear Welted)
Korek
naturalny zmielony korek, zmieszany z naturalnym mleczkiem z drzewa kauczukowego, który wypełnia powierzchnię między podpodeszwą a podeszwą spełniając rolę izolatora i amortyzatora
Podeszwa
wykonana ze skory o grubości 5 mm, specjalnie garbowanej, o podwyższonej trwałości przeznaczonej na podeszwę obuwniczą
Cholewka
wykonana zawsze z naturalnej skóry garbowanej metodą roślinną, co podwyższa funkcje zdrowotne buta
Podpodeszwa
wykonana z naturalnej skóry juchtowej, garbowana tradycyjną metodą roślinna, o grubości 5 mm (co jest wyznacznikiem i niezbędnym elementem tradycyjnej metody Goodyear Welted)
Korek
naturalny zmielony korek, zmieszany z naturalnym mleczkiem z drzewa kauczukowego, który wypełnia powierzchnię między podpodeszwą a podeszwą spełniając rolę izolatora i amortyzatora
Podeszwa
wykonana ze skory o grubości 5 mm, specjalnie garbowanej, o podwyższonej trwałości przeznaczonej na podeszwę obuwniczą
Geneza
Przy końcu wieku, w którym ta technologia została opracowana, największe sławy z branży produkcji obuwia dla mężczyzn - głównie Anglicy i Francuzi - były już zafascynowane jakością i rozgłosem nowego sposobu konstrukcji obuwia. Wiele z nich zawędrowało do USA, aby pod okiem tamtejszych mistrzów nabyć oraz doskonalić tajniki wytwarzania obuwia w tej technologii.
Przykładem produkcji w tej technologii z naszego rodzimego podwórka jest firma NORD.
Do najbardziej znanych światowych marek produkujących buty tą metodą zaliczyć można dla przykładu firmy: Barker, Loake Shoes, czy też Grenson.
Zobacz jak powstają nasze buty
w technologii Goodyear Welted
Odcinanie naddatków
Po wszyciu, cholewka wraz z podpodeszwą jest nakładana i ćwiekowana na kopyto, aby następnie trafić w ręce rzemieślników wyspecjalizowanych w technologii Goodyear Welted. Pierwszą czynnością, którą wykonują jest obcięcie naddatków skóry i wyjęcie ćwieków. Stosowana w butach Meka podpodeszwa jest wykonana z naturalnej, garbowanej tradycyjnym sposobem bez chemii (Vegetable Leather) skóry o grubości 5 mm, która dopasowuje się do kształtu stopy.
Przyszywanie ramy
Unikalność metody Goodyear Welted opiera się na specjalnej technice przyszywania podeszwy za pomocą ramy, czyli pasa wysokiej jakości skóry okalającej cholewkę. W pierwszej kolejności rama przyszywana jest do cholewki i podpodeszwy za pomocą maszyny wyposażonej w specjalną zakrzywioną igłę. Aby było to możliwe podpodeszwa wcześniej jest nacinana, co tworzy w niej tzw. wargę, po której prowadzony jest szew.
Obróbka ramy
Przyszyta do cholewki rama jest następnie obrabiana na specjalnych maszynach, które ściągają wszystkie naprężenia z otoku i nadają mu właściwy kształt. W zależności od modelu dobierane są różne otoki, np. ryflowane.
Wypełnienie
Przestrzeń między podpodeszwą a podeszwą wypełniana jest mielonym korkiem ze spoiwem w postaci naturalnego mleczka kauczukowego, a także dodatkowo usztywniana drewnianym wzmocnieniem. Dzięki temu but idealnie dopasowuje się do kształtu stopy oraz zapewnia jej optymalną amortyzację. Materiały te pozwalają skórze oddychać, a także są naturalnym izolatorem.
Mocowanie podeszwy
Przygotowana wcześniej podeszwa jest wstępnie przyklejana, co ma za zadanie ułatwić proces szycia. Następnie pracownik za pomocą wałków zespala ramę (otok) z podeszwą.
Przyszywanie podeszwy
Nadszedł czas jeden z najważniejszych i wymagających największej precyzji etapów, czyli przyszycie podeszwy do ramy. Pracownik prowadzi igłę w ten sposób, by szew przechodził przez podeszwę i ramę, lecz nie cholewkę. W trakcie szycia górna nić nasączana jest gorącym woskiem, dolna zaś olejowana, co dodatkowo impregnuje buta i nie pozwala przeniknąć wilgoci przez podeszwę.
Stabilizacja buta
Kolejnym krokiem jest stabilizacja buta przy wykorzystaniu specjalistycznej maszyny. Etap ten ma na celu równomiernie rozłożenie wypełnienia korkowe między podeszwą a podpodeszwą i prawidłowe wyważenie buta.
Mocowanie obcasa
Do gotowego już pod względem konstrukcyjnym buta przytwierdzany jest obcas. Obcasy stosowane w obuwiu Meka są ręcznie wyrabiane w naszej fabryce z klejonych elementów z wysokiej jakości skóry. Wykonywane jest również delikatne ścięcie rogu obcasa, czyli tzw. Gentleman’s Corner.
Frezowanie podeszwy
Podczas ostatecznej obróbki glazowane i frezowane są brzegi podeszwy. Jest to ręczna praca wymagająca olbrzymiej wprawy i precyzji. Na tym etapie w zależności od modelu mogą być wykonywane także ozdobne frezy.
Dopracowywanie detali
Ostatnim etapem są prace wykończeniowe, podczas których podeszwa jest impregnowana, polerowana, a w zależności od modelu także ręcznie malowana. Podczas tych zabiegów but uzyskuje swój ostateczny sznyt.
Stylizacje, inspiracje, najnowsze trendy znajdziecie w naszych mediach społecznościowych. Podpowiemy, jakie zestawienia sprawdza się na każdą okazję, a jakie, gdy możesz sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa.
Odwiedź nasz instagram